2011. október 1., szombat

Kínai orvoslás



Néhány hete a kínai negyedben kezembe került egy szórólap, miszerint másnap valahol ott a közelben TCM (Traditional Chinese Method - hagyományos kínai orvoslás) nyílt napot tartanak.
Itt vagyunk több, mint 3 hónapja és csak nagy ritkán botlottam bele olyan hirdetésbe, ahol ezt a témát reklámozták volna – bezzeg csilli-villi klinikából akad bőven. Szinte minden üzlet- vagy irodaközpontban van valamilyen menő szakorvosi praxis, de minimum egy plasztikai sebész az tuti.

Múltkor volt egy vicces történetem ez utóbbival kapcsolatban. Egy társaságban bemutattak egy kínai nőcinek, akinek egyetlen porcikája sem volt eredeti. Még közelről soha nem láttam ilyen kivasalt viaszbábut, de amikor megtudtam, hogy egy felkapott festővel állok szemben, aki kizárólag buddhákat festeget, na akkor majdnem elröhögtem magam. Legalább megmutattam volna neki, hogy milyenek is azok a nevető ráncok...

Ezek a szingapúri kínaiak annyira átestek a ló másik oldalára, hogy az ősi módszereikről hajlamosak megfeledkezni és annyira haladnak a korral, hogy egyre inkább csak a nyugati orvoslás piruláiban hisznek. Kiderült, hogy ez a rendezvény is igazából csak arról szólt, hogy próbáljanak minél több embert meggyőzni a keleti gyógymódok hatékonyságáról. Szerencsére a haza bölcsei is észbe kaptak, így mára a kormány is teljes mellszélességben kiáll az ügyért, próbálják a jónépnek elmagyarázni, hogy azzal járnak legjobban, ha a nyugati és keleti módszereket együttesen alkalmazzák. A támogatás anyagi természetű is, a kezelések és a felírt gyógyírteák ugyanis teljesen ingyenesek.
Főleg az ifjabb generációt kell megnyerni, mert az idősebb kínaiak körében azért szép számmal akad hagyományos gyógymód követő. A botanikus kerti csikung, tajcsi és meditációs csoportok többsége is inkább közép- vagy időskorúakból áll, de sajnos ezen a rendezvényen is csak idősebb emberekkel találkoztam. Nemcsak a legfiatalabb voltam, de az egyetlen nem ferdeszemű, így amikor az is kiderült, hogy engem mennyire érdekel ez a téma, akkor aztán még inkább a szárnyaik alá vettek.

Azóta hetente egyszer ellátogatok egy TCM rendelőbe, ahol van szerencsém egy nagyon kedves doki – Teng Siong Ling – munkájába bepillantást nyerni. Ő köpölyözéssel, akupunktúrával és a gyógyteákkal gyógyít, nagyon agilis, szimpatikus ember. Majdnem leestem a székről, amikor kiderült, hogy ötven éves, mert én legalább 15-tel fiatalabbnak saccoltam. Azt mondta – és milyen igaza van – ha orvost választok, mindig nézzem meg, hogy a doki hogy tartja magát, mert milyen gyógyítást várok el egy olyan orvostól, aki a saját egészségével vagy fizikai kondijával hadilábon áll.

Amúgy én sem maradhattam ki a jóból, a pulzus- és nyelvvizsgálaton átesvén gyomorerősítő és májtisztító teával kell kúrálnom magam. Iszonyatos milyen keserű, de becsületesen lenyomom a torkomon naponta háromszor.

A rendelő egyébként egy taoista szentélyből nyílik, így az egyik oldalon imádkoznak, a másikon meg tűkkel a lábukon, arcukon várnak a páciensek…
Nagy élménnyel vagyok újfent gazdagabb.


jobbról a szentély



balról a váró - éppen kijött a dokibácsi megigazítani egy-két tűt...




ez pedig a rendelői gyógyszertár - ezekből a gyógynövény párlatokból keverték az én "koktélomat" is

3 megjegyzés:

  1. Szia Mariann!
    Kérted, hogy többet kommenteljünk, na most megteszem :)
    Nem ismerjük egymást, eddig ezért sem írtam, illetve még csak rövid ideje olvasgatom a blogodat. Tetszik a blogod, úgyhogy mindig örülök, ha új posztot írsz.
    Ez számomra különösen érdekes bejegyzés volt.
    Ha gondolod, és lesznek új tapasztalataid, akkor szívesen olvasnék még a kínai gyógyászatról.
    Amikor kint voltam Szingapúrban, akkor viszonylag sok ilyen TCM-et láttam a város különböző pontjain, de nem mertem bemenni sehova, mert nem tudtam melyik a "jó", mit várhatok pontosan. Na meg aztán, az egyik múzeumban egy kínai bácsika elmondta, hogy mi mindenből készítenek hagyományos gyógyszereket (kígyók, gyíkok, madarak), ami után picit idegenkedtem is a TCM-ektől. Ez persze butaság, hiszen gyógynövényeket használnak nagyrészt manapság, illetve köpölyözést, akupunktúrát, stb., és a gyógynövényektől nem csak, hogy nem idegenkedem, hanem kifejezetten érdekelnek.
    Na, ez picikét hosszú lett, remélem nem bánod :)
    Mesi

    VálaszTörlés
  2. A gyógynövény vonal engem is érdekel, most, hogy belevágtam az ezzel kapcsolatos üzletbe meg különösen. A májtisztító teád is érdekelne, már ha tudod, hogy miből van. A nyelvvizsgálat miből állt? Ráöltötted és nézegette egy darabig, vagy hogyan képzeljem? Kedvet csinálhatnál egy-két ilyen dokinak, hogy helyezze át a praxisát kis országunkba, jó szakemberből hiánnyal küzdünk e téren (is).

    VálaszTörlés
  3. Kedves Mesi és Dóra!
    nagyon örülök Neked Mesi így ismeretlenül is, de persze Dóra Neked is - mint mindig.
    Van egy fantasztikus hölgyemény - Temesvári Gabriella, aki szerintem ebben a témában otthon az egyik legjobb és legtapasztaltabb szakembernek számít. Korábban is olvasgattam az oldalát, de most több időm van ott bolyongani. http://www.temesvarigabi.eoldal.hu/cikkek/hagyomanyos-kinai-gyogyaszat/
    Itt ír többek között a nyelvdiagnosztikáról és az otthon is termeszthető gyógynövényekről is.
    Ha hazamegyek és lesz rá lehetőségem, nála szeretném folytatni az elmélyülést TCM ügyileg.

    Itt egyedül az a baj, hogy ebben a témában szinte mindenhol csak kínai nyelven van továbbképzés. Nagy nehezen találtam egy komolyabbnak tűnő tanfolyamot angolul, így arra majd benevezek. Az én dokim szerencsére beszél angolul, de mindig azt mondja, hogy olyan mély és szerteágazó ez a tudomány, hogy egy élet is kevés rá, ha magadévá szeretnéd tenni. Én morzsákkal is beérem, így igyekszem faggatni, amennyire lehet és persze nyitott szemmel járok. Később is élménybeszámolok, ígérem.
    De azon is gondolkozom, hogy külön "fület" nyitok ezzel kapcsolatban a blogomon, így ott majd töményen olvashattok erről.

    Az itókám rettenetesen keserű, lehet, hogy van ebben is kígyóméreg :-)
    Azt mesélte, hogy több ezer gyógyhatású anyagról tesz említést a TCM, de ő csak a töredékét használja - így is van belőle rengeteg, ahogy láttátok a képen. Majd legközelebb jegyzetelgetek, mert amikor kifaggatom a pontos összetevőkről, egy kukkot sem értettem - a kínai-angol gyógynövény határozót még nem tettem magamévá...
    Üdv, M.

    VálaszTörlés