2012. április 19., csütörtök

Életre nevelő oktatás



Nem mondok újat, ha arról mesélek, hogy szemben a mi otthoni poroszos tanítási rendszerünkkel, mennyire más, a valódi életre sokkal jobban felkészítő oktatásban van részük itt a gyerekeinknek.

Edit néninek és Mária néninek hála Bálint nagyon jó alapokat kapott otthon, így a kezdeti beilleszkedési problémákat leküzdve már nagy lelkesedéssel és még jobb eredménnyel veszi az akadályokat.
Mindig elcsodálkozom azon, hogy milyen jó dolgokra tanítják őket és főleg azt, hogy a gyerekek mennyire élvezik ezt a fajta játékos tanulást.
A legjobb tantárgyuk szerintem a POI (Program of Inquiry), ami a későbbi kémia, fizika, biológia, földrajz, gazdasági ismeretek stb. tantárgyakra készíti elő az alsós diákokat. Mindezt úgy, hogy motiváltan és tele lelkesedéssel kutakodnak ezeken a területeken, természetesen az érettségi szintjüknek megfelelő mélységben és intenzitással.

A negyedikes tananyagban szerepel többek között a környezetvédelem, a megújuló energiák, az ősi civilizációk, az életünket megkönnyítő használati tárgyak stb.

Nagyon jó dolog az, hogy van idejük elmélyülni egy-egy témakörben és ami még fontosabb, hogy élményközpontú kutató-felfedező munka folyik. Legalább egy hónapon keresztül „emészthetnek”, miközben rengeteg önálló és csoportos kutatómunkát végeznek és számos érdekes feladattal és kihívással kerülnek szembe.
Az aktuális osztálykirándulás, de volt úgy, hogy még a testnevelés óra is erről szólt. Nemrég a görög olimpia számaiban rendeztek tornaversenyt, vagy éppen római vagy görög isteneknek öltöztek be és úgy mutatkoztak be egymásnak.
Ha kíváncsiak vagytok, itt megtaláljátok a két félév anyagát.

Ezeket a témákat otthon is érinti a tananyag, de messze nem ennyire részletesen, hiszen a szigorú tanmenet nem ad elég időt és lehetőséget a kibontakozásra.

A mostani témájuk is nagyon érdekes: a kereskedelmen keresztül megvalósuló kapcsolataink, lehetőségeink.

Először azt tisztázták, hogy mi a különbség a szükséglet és az igény között, majd a kereslet, kínálat fogalmát járták körbe jó alaposan. Ezután ellátogattak egy piacra, hogy mindezt élőben is kielemezzék, itt meginterjúvolták a kofákat a dolgos hétköznapokról és körbenéztek, hogy milyen árverseny folyik, mikor és miért vannak akciók stb. Aztán még egy üzleti tervet is kellett készíteniük, amiben mindenki megálmodta a saját „bizniszét”, leírták, hogy a jövőben mit árulnak, milyen áron, mennyit dolgoznak mindezért, mivel győzik le a versenytársakat és hogyan szereznek törzsvásárlókat.

A múltkor a klasszikus limonádés stand volt a házi feladat, ezt itt találjátok:
http://www.coolmath-games.com/lemonade/

A következő héten pedig az iskolában lesz ún.„kereskedő nap”. Azaz cserélhetnek megunt dolgokat, saját készítésű tárgyakat illetve különböző szolgáltatást nyújthatnak egymásnak - pl. kulacsmegtöltés, ceruzafaragás, sorban állás a kantinban, hajfonás készítés stb. A szolgáltatásokról az iskola készít kártyákat, de a hirdetést, a kreatív akciókat nekik kell megszervezniük. Pénz nincs a játékban, helyette a megfelelő értékű csere-berén és a kapcsolatépítésen van a hangsúly.

Nemrég vásárolni voltunk, ahol is szembe jött velünk az iskolában tanult életszagú példa. Bálint szeme felcsillant és gyorsan kiselőadást tartott nekem arról, hogy egy új termék bevezetésekor miért árulják azt drágábban és a régebbi típusokat miért árazzák le…

A jövő heti vásárra többek között ezzel a vicces "kiömlött a szörp" (de mégsem) című mutatvánnyal készül Bálint - nagyon kreatív és egyszerű házi gyártmány, folyékony ragasztó és némi színezék szükséges hozzá - no meg türelem, hogy megszáradjon az alkotás - a hatás viszont garantált.

1 megjegyzés:

  1. Szerencsére Eszti ma kimenős, így van időm limonádésat játszani :)
    Az első próbálkozásom gyengén sikerült, napi egy limót adtam el 7 nap alatt. Ez még tranzakciós adó nélkül is csőd...
    Mindegy, nem adom fel.

    Köszi alinket :)

    VálaszTörlés